Επτά μήνες πέρασαν από την εκκωφαντική κατάρρευση του μεταπολιτευτικού “ελληνικού ονείρου” και την εφαρμογή των σκληρών –πλην αναγκαίων– μεταρρυθμίσεων προσαρμογής της Ελλάδας στην πραγματικότητα.
Οι συζητήσεις για επιδείνωση των συνθηκών μέχρι και “κούρεμα” δίνουν και παίρνουν. Η απαισιοδοξία και η αβεβαιότητα για το μέλλον, κυριαρχούν. Οι αγορές κλυδωνίζονται και οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να διασώσουν ό,τι μπορεί να διασωθεί. Η πολυπόθητη “επανεκκίνηση” της οικονομίας αργεί και η ανάπτυξη μοιάζει μακρινό όνειρο.
Από την οικονομική κρίση έχουμε οδηγηθεί σε μια γενικευμένη κρίση εμπιστοσύνης, που διαχέεται παντού. Όλοι –ως πολίτες, ως πελάτες, ως καταναλωτές– έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη μας προς όλους και προς όλα. Έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη μας στους ηγέτες, στους πολιτικούς, στους θεσμούς, στα μέσα ενημέρωσης, στους οργανισμούς, στις επιχειρήσεις. Το χειρότερο είναι ότι μοιάζει να έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη στους εαυτούς μας.
Σήμερα όλοι είναι φοβισμένοι, ανασφαλείς, ανήσυχοι και διστακτικοί. Περιμένουν και έχουν μετατραπεί σε κυνικούς παρατηρητές, που αμφιβάλλουν για όλους και για όλα.
Οι τακτικές της αναμονής και της άμυνας όμως, αναπόφευκτα οδηγούν στην εσωστρέφεια και επανατροφοδοτούν την κρίση και τις δυσμενείς της συνέπειες. Ο φαύλος κύκλος πρέπει να σπάσει. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν “από μηχανής θεοί” o καθένας πρέπει να προχωρήσει γρήγορα και αποφασιστικά στο δρόμο του.
Από το κράτος και τους πολιτικούς μέχρι τα μέσα ενημέρωσης, από τις τράπεζες μέχρι και τις μικρές επιχειρήσεις, η επιβίωση όλων εξαρτάται από τη θετική αντίληψη μιας κοινωνίας που την πλήρωσε, αμφιβάλλει για όλα και επαναξιολογεί τα πάντα. Αυτό σημαίνει νέα στόχευση, νέα αντίληψη, νέες προσεγγίσεις, νέα διατύπωση.
Πώς θα προχωρήσουμε μπροστά
Με έναν τρόπο: τοποθετούμενοι στο νέο περιβάλλον από μηδενική βάση. Προσδιορίζοντας εξαρχής το όραμα, τις αξίες, τις δεσμεύσεις και τους σκοπούς μας και ορίζοντας ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα κινήσεων. Αναδεικνύοντας τα ισχυρά μας σημεία και βελτιώνοντας τα αδύνατα. Ξανακτίζοντας συστηματικά τις σχέσεις μας με όλους.
Το ζητούμενο λοιπόν είναι να επενδύσουμε ξανά στις άυλες αξίες που κατέρρευσαν: αξιοπιστία και νέες σχέσεις εμπιστοσύνης.
Το κτίσιμο και η διατήρηση της θετικής εικόνας και φήμης είναι περισσότερο σπουδαία από ποτέ. Οι θεσμοί, οι οργανισμοί, οι εταιρείες ακόμη και οι μάρκες προσδιορίζονται, όχι από το τι λένε οι ίδιες για τον εαυτό τους, αλλά από το τι πιστεύουν οι άλλοι γι’ αυτές. Το επικαιροποιημένο όραμα, η ειλικρίνεια, η υπευθυνότητα και η διαφάνεια είναι οι νέες κυρίαρχες αξίες.
Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν χωρίς πειθαρχημένη επικοινωνία με τους εκάστοτε stakeholders (καταναλωτές, πολίτες, μέσα ενημέρωσης, εργαζόμενους, επενδυτές κ.α.). Πρώτα για να εξηγήσει κανείς τις θέσεις του απέναντι σε ό,τι συμβαίνει και στη συνέχεια για να προβάλει τις δεσμεύσεις του για το μέλλον. Όσοι το κάνουν έγκαιρα και σωστά, μπορούν να αποκτήσουν σημαντικό πλεονέκτημα για την επόμενη ημέρα και να αρχίσουν να μετατρέπουν την κρίση σε ευκαιρία.
Η δική μας δουλειά –της στρατηγικής και της επικοινωνίας – είναι να διαμορφώνουμε τις σχέσεις των ανθρώπων και των οργανισμών, τόσο μεταξύ τους, όσο και με το περιβάλλον τους, γι αυτό και στη σημερινή συγκυρία η ευθύνη μας είναι μεγαλύτερη από ποτέ.
Πρέπει να βοηθήσουμε τους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις να στοχεύσουν σωστά, να δώσουν νέο περιεχόμενο στα μηνύματα τους, να επανατοποθετήσουν την εικόνα τους και τελικά να ξανακερδίσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου