"Λίγο αφότου πάτησε το «send», ενημερώνοντας την αγορά ότι, αρχής γενομένης από την 1η Οκτωβρίου, θα ασκεί καθήκοντα Director στη Millward Brown Optimor, η Γενική Διευθύντρια της CIVITAS αποκαλύπτεται στο Marketing Week.
Είναι ένα από τα πλέον αξιόλογα στελέχη στον κλάδο της Επικοινωνίας. Ως εκ τούτου, η ανακοίνωση ότι θα συνεχίσει την καριέρα της εκτός Ελλάδας, στη Νέα Υόρκη, δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη. Το Marketing Week έσπευσε, λοιπόν, να κουβεντιάσει μαζί της για τους λόγους που την οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση. Και όχι μόνο.Η Πανδώρα Λυκούρη επισήμανε τις πολύτιμες εμπειρίες που θα κρατήσει από την 14χρονη παρουσία της στη CIVITAS. Αναφέρθηκε στην Ελλάδα του Καβάφη, της ευρηματικότητας και της ικανότητας, αλλά και σε αυτήν του φθόνου, της λασπολογίας και της ατομικότητας. Σχολίασε την επόμενη μέρα και άφησε μία υπόσχεση..."
του Επαμεινώνδα Τσάκαλου
Marketing Week: Έπειτα από 14 χρόνια στη CIVITAS, πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν για εσάς η απόφαση να αλλάξετε όχι μόνο εταιρεία αλλά και χώρα;
Πανδώρα Λυκούρη: Εξαιρετικά δύσκολη. Η Ελλάδα είναι η χώρα, η πατρίδα, ο τόπος μου. Με ιστορία, άξιους ανθρώπους και «φως». Φεύγοντας αποχωρίζομαι φίλους, οικογένεια, σπίτι. Και η CIVITAS είναι αδιαμφισβήτητα μέρος όλων αυτών. Ήρθα στη CIVITAS στα 24, με ένα καλό “background”, αλλά χωρίς ουσιαστική γνώση της δουλειάς. Στη CIVITAS έμαθα τι σημαίνει στρατηγική επικοινωνία και άριστο client service. Τι σημαίνει να είσαι επαγγελματίας και να τιμάς την εμπιστοσύνη των πελατών σου.
Μεγάλωσα, ωρίμασα, δοκιμάστηκα. Συμμετείχα στα πιο ενδιαφέροντα “projects” που έχει να επιδείξει ο κλάδος μας στην Ελλάδα. Συνεργάστηκα με ανθρώπους που χαρακτηρίζονται από εξυπνάδα, ευρηματικότητα, δημιουργικότητα και, πάνω από όλα, ακεραιότητα και ήθος. Και είχα την τιμή να βοηθήσω πολλούς από αυτούς να εξελιχθούν με τη σειρά τους σε άριστους επαγγελματίες.
Ήμουν τυχερή. Θήτευσα σε μια εταιρεία αξιοκρατική, που δεν επιτρέπει προσωπικές agendas και «χωραφάκια». Που κρίνει τον καθένα, όχι μόνο από τις προσωπικές του επιδόσεις, αλλά και από το πόσο εξελίσσει τους συνεργάτες του.
Θυμάμαι στο πρώτο μου εξάμηνο στη CIVITAS, με ρώτησε ο Γιώργος Φλέσσας: «Μπορείς να κάνεις τη δουλειά μου;». Του απάντησα «Φυσικά όχι!». Και τότε μου είπε «Να τη μάθεις γρήγορα λοιπόν, γιατί έτσι θα μπορέσω και εγώ να ανοίξω νέους δρόμους για την εταιρεία μας και για εσάς». Αυτή είναι η φιλοσοφία και το DNA της CIVITAS, που την καταξίωσε στην αγορά ως πρωτοπόρο. Με περηφάνια, λοιπόν, για 14 χρόνια συστήνομαι ως «CIVITάνθρωπος».
Παράλληλα, όμως, φεύγω και από την «άλλη» Ελλάδα. Εκείνη που εχθρεύεται την επιχειρηματικότητα, πυροβολεί τους άξιους και «τρώει τα παιδιά της». Μια χώρα στην οποία η αγορά συχνά επιτρέπει την αναξιοκρατία και ανέχεται τους «γνωστούς-άγνωστους» που υποβιβάζουν -πολλές φορές ύπουλα και με λασπολογία- κάθε προσπάθεια υγιούς ανάπτυξης. Που ενοχλούνται από την επιτυχία του γείτονα και, αντί να τον μιμηθούν, εύχονται να του «ψοφήσει ο γάιδαρος».
Πιστεύω ότι η κρίση προσφέρει τη μεγαλύτερη δυνατή ευκαιρία για αλλαγή. Δίνει βήμα σε όλους όσους θέλουν να ανεβάσουν τον πήχη και να κάνουν τη διαφορά. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε οι «άλλοι» να μπουν στο περιθώριο. Επιτρέπει σε μια δημιουργική χώρα να βρει ξανά το βηματισμό της.
Δεν θα είμαι εδώ στο νέο αυτό ξεκίνημα. Όμως, η απόφασή μου να μετακινηθώ στην Αμερική και δη σε έναν τόσο διαφορετικό και υψηλών απαιτήσεων κλάδο, δεν είναι «φεύγω». Είναι, και ας μου επιτραπεί η χρήση του όρου, όπως ακούστηκε στο πρόσφατο debate, «φεύγω για να μείνω» [#iq2fevgo].
Γιατί, ως στελέχη, πιστεύω πως πρέπει να λέμε «ναι» στις προκλήσεις εκείνες που μας δίνουν τη δυνατότητα να εξελιχθούμε και να γίνουμε καλύτεροι, ως επαγγελματίες και ως άνθρωποι-πολίτες. Να συσσωρεύσουμε γνώση, ώστε, όταν γυρίσουμε, να μπορέσουμε -ίσως- να προσφέρουμε περισσότερα.
Marketing Week: Ποια εμπειρία-συμπέρασμα από τα χρόνια σας στη CIVITAS θα βάλετε σίγουρα στη βαλίτσα σας; Και ποια εικόνα της Ελλάδας θα κρατήσετε χαραγμένη στη μνήμη σας μέχρι να επιστρέψετε έστω για διακοπές;
Πανδώρα Λυκούρη: Από τη CIVITAS θα πάρω μαζί μου την βαθιά πίστη ότι όποιος θέλει να πάει μπροστά με αξιοκρατικά κριτήρια, μπορεί. Ότι η επιτυχία δεν αποτιμάται μόνο σε υλικά αγαθά, αλλά κυρίως στον σεβασμό και την αναγνώριση που κερδίζεις. Θα πάρω μαζί μου τους ανθρώπους. Όλους εκείνους, μέσα και έξω από τη CIVITAS, που με δίδαξαν, στήριξαν, εμπιστεύτηκαν. Θα πάρω την πολύτιμη γνώση που αποκόμισα συνεργαζόμενη τόσα χρόνια με την Ketchum, ένα από τα κορυφαία δίκτυα επικοινωνίας στον κόσμο. Και τέλος, θα πάρω μαζί την εμπειρία που μου προσέφερε η εργασία μου στην Ελλάδα. Αυτή που αποτέλεσε το εχέγγυο για το βήμα μου αυτό.
Από την Ελλάδα θα κρατήσω το μοναδικό της «φως» και τον Έλληνα. Εκείνον που ξέρει να δίνει (και να κερδίζει) τις σωστές μάχες κάνοντας μας περήφανους. Εκείνον για τον οποίο, μόλις τον περασμένο αιώνα, ο Winston Churchill, στην πιο δύσκολη στιγμή της Ευρώπης είχε πει "Greeks do not fight like heroes; heroes fight like Greeks".
Marketing Week: Είναι τέτοιες οι συνθήκες τα τελευταία χρόνια στη χώρα, ώστε όλο και περισσότερα στελέχη σκέφτονται πια τη λύση του εξωτερικού. Τελικά, δυστυχώς, ένα από τα ελάχιστα πράγματα που εξάγει η Ελλάδα είναι Έλληνες;
Πανδώρα Λυκούρη: Παράδοξο, αλλά αληθινό. Η Ελλάδα εξάγει Έλληνες που διακρίνονται στο εξωτερικό γιατί η ευρηματικότητα, ικανότητα και ευελιξία του Έλληνα είναι μοναδική. Όπως είναι, άλλωστε, και η εμπειρία που αποκτάς δουλεύοντας στην ελληνική αγορά.
Για να απογειωθεί, όμως, ένας επαγγελματίας και να λειτουργήσει ομαδικά προς έναν κοινό σκοπό, χρειάζεται το κατάλληλο περιβάλλον: παιδεία, δομή, κουλτούρα. Χρειάζεται πλαίσιο και ξεκάθαρους κανόνες παιχνιδιού.
Σήμερα αυτό λείπει από την Ελλάδα και γι’ αυτό, ενώ υπάρχουν εξαιρετικές «ατομικές» επιδόσεις, δεν δημιουργείται ένα υγιές σύνολο.
Σίγουρα θα πάρει χρόνο. Όμως οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις έχουν δρομολογηθεί και, για πρώτη φορά, η εφαρμογή τους φαίνεται να είναι μη-διαπραγματεύσιμη.
Marketing Week: Στη Millward Brown Optimor θα ασκείτε καθήκοντα Director. Πότε θα πείτε «μπράβο, τα κατάφερα. Ήρθε ή ώρα για τον επόμενο στόχο»;
Πανδώρα Λυκούρη: Είναι πολύ νωρίς για να απαντήσω. Ο κλάδος του global brand strategy και financial consultancy δεν υπάρχει στην Ελλάδα, άρα αποτελεί terra incognita. Γι’ αυτό προτιμώ, αντί για τον «στόχο», να εστιάσω -για όσο αυτή διαρκέσει- στη διαδρομή.
Με το ρίσκο να ακουστεί τετριμμένο λοιπόν, πηγαίνοντας για το «ταξίδι» μου στην Αμερική, παίρνω μαζί μου την Ιθάκη του Καβάφη. Την αρχή και το τέλος της. Λόγια σοφά, ελληνικά, που θα με συνοδεύουν.
Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη εδώ: http://www.marketingweek.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου