Δευτέρα 12 Ιουλίου 2010

Οι σκοπιμότητες δεν τρομάζουν τους επαγγελματίες

Ο Γιώργος Φλέσσας μιλά στο Marketing Week για ωριμότητα, σκοπιμότητες και δεοντολογία στην επικοινωνία, τη δημοσιογραφία και την πολιτική. Διαβάστε τη συνέντευξη:

Γιώργος Φλέσσας: Οι σκοπιμότητες δεν τρομάζουν τους επαγγελματίες

Η εταιρεία επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων CIVITAS, βρέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο θορύβου που έγινε κατά κύριο λόγο σε Διαδικτυακά Μέσα. Το έλλειμμα εικόνας των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα, είναι γνωστό. Τελικά όμως, είναι αυτό το βασικό πρόβλημα; «Όχι», απαντά ξεκάθαρα ο Γιώργος Φλέσσας. Παρ’ όλο που θεωρεί τα όσα αναρτώνται το τελευταίο διάστημα σε διάφορα blogs κακεντρεχή κουτσομπολιά, ο Διευθύνων Σύμβουλος της CIVITAS Γιώργος Φλέσσας μας απαντά σε όλα, ξεκαθαρίζοντας τα πράγματα.

Η ουσία -κατά την άποψη του- δεν βρίσκεται, ούτε στην προβληματική αντίληψη που πολλοί φαίνεται να έχουν για τις Δημόσιες Σχέσεις, ούτε στο ότι ο κλάδος δεν φαίνεται να έχει ωριμάσει όσο θα έπρεπε ή θα μπορούσε την τελευταία δεκαετία.

Βρίσκεται στο ότι σκόπιμα αρκετοί διαμορφωτές της κοινής γνώμης (πολιτικοί, δημοσιογράφοι, σχολιαστές, bloggers κ.λπ.) δημιουργούν σύγχυση μεγαλοποιώντας τα θέματα και δίνοντάς τους ανύπαρκτες διαστάσεις για να εξυπηρετούν άλλες σκοπιμότητες και να δημιουργούν λαϊκιστικές εντυπώσεις.

Marketing Week: Πιστεύετε ότι υπάρχει «δαιμονοποίηση» σήμερα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα;

Γιώργος Φλέσσας: Επιχειρήθηκε από κάποιους να εμφανιστούν ως πρακτικές που υποκρύπτουν «σκοτεινά» συμφέροντα η καλλιέργεια της δημόσιας εικόνας των επιχειρήσεων, η ανάπτυξη σχέσεων με δημοσιογράφους, η συνομιλία με τους stakeholders, το media training κ.λπ. Σκόπιμα κάποιοι διαμορφωτές της κοινής γνώμης (πολιτικοί, δημοσιογράφοι, σχολιαστές, bloggers κλπ) δημιουργούν σύγχυση μεγαλοποιώντας θέματα και δίνοντάς τους ανύπαρκτες διαστάσεις για να εξυπηρετούν διάφορες σκοπιμότητες. Το να κατηγορηθεί μία εταιρεία Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων γιατί συνεργάστηκε με μια πολυεθνική εταιρεία, τη Siemens, έγινε για λόγους αποπροσανατολισμού κι όχι για να βρεθεί η αλήθεια.

Και μάλιστα όταν όλα έγιναν με διαφάνεια και με συμβάσεις κατατεθειμένες στις αρμόδιες ΔΟΥ. Θα ανησυχούσα περισσότερο αν αυτή η «δαιμονοποίηση» άγγιζε τους πελάτες μας. Δεν έχουμε όμως κανένα τέτοιο φαινόμενο. Είναι σε όλους γνωστό ότι κυρίως οι πολυεθνικές -αλλά και οι ελληνικές εταιρείες- επιδιώκουν τη διαφάνεια σε κάθε τους βήμα και γνωρίζουν τι ζητάνε από τη λειτουργία των Δημοσίων Σχέσεων.

Σε πολλές περιπτώσεις είμαστε υποχρεωμένοι να δίνουμε «ακτινογραφία» της εταιρείας και των πρακτικών μας για να συνεργασθούμε με έναν πελάτη. Και πολύ συχνά, επιδιώκουμε τον έλεγχο, ακριβώς για να έχουμε τα εχέγγυα και την πλήρη διαφάνεια που απαιτούνται. Άρα λοιπόν, «σύγχυση» στους πρωτεύοντες stakeholders των εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων, στους πελάτες μας, δεν υφίσταται.

Marketing Week: Η κοινή γνώμη πιστεύει ότι, αν μη τι άλλο, οι σχέσεις των εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων με τους δημοσιογράφους δεν είναι πάντα διαφανείς...

Γιώργος Φλέσσας: Σήμερα υπάρχουν 22 εταιρείες-μέλη της ΕΔΕΕ, οι οποίες έχουν ιστορία 10-20 ετών. Κάθε εταιρεία έχει από 20 έως 40 πελάτες που χειρίζεται. Άρα, λοιπόν μιλάμε για πάνω από 600 πελάτες. Όλα αυτά τα χρόνια, δεν έχουμε ούτε μια καταγγελία για τέτοια θέματα. Εάν υπήρχε τέτοιο πρόβλημα, σίγουρα θα είχαμε. Μια οποιαδήποτε καταγγελία σε θεσμικό όργανο, σε εισαγγελέα, έστω και διαμαρτυρία, μια επιστολή. Κι όμως μέσα σε όλα τα έργα δημοσιότητας, που χειρίζονται οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων επί τόσα χρόνια, δεν έχουμε ούτε μία καταγγελία.

Η αντίληψη αυτή, λοιπόν, δεν στέκει. Δεν υπάρχουν πραγματικά γεγονότα που να τη στηρίζουν. Όμως, όταν κάποιοι -όπως σας είπα προηγουμένως- αντί να διαφωτίζουν, σκόπιμα δημιουργούν σύγχυση και διαδίδουν θεωρίες συνομωσίας, χωρίς ποτέ να μιλούν συγκεκριμένα και χωρίς να αποδεικνύουν ποτέ τίποτα, αυτό είναι ένα δείγμα υπανάπτυξης. Αν τώρα λέτε ότι υπάρχει θέμα εικόνας προς την ευρύτερη κοινή γνώμη, αυτό είναι ένα ζήτημα με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθεί η ΕΔΕΕ.
Marketing Week: Αυτό έγινε και στην περίπτωσή σας, με την κατάθεσή σας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τη Siemens, όπου γράφτηκε στη συνέχεια σε blogs ότι κάνατε λόγο για χρηματισμούς δημοσιογράφων;

Γιώργος Φλέσσας: Μία απλή ανάγνωση των πρακτικών, επιβεβαιώνει ότι δεν είπα ποτέ ότι χρηματίστηκαν δημοσιογράφοι ή οποιοσδήποτε άλλος. Η CIVITAS συνεργάστηκε από το 2000 μέχρι το 2008 με τη Siemens για την εταιρική επικοινωνία, τη διαφήμιση και τα κινητά της τηλέφωνα. Γι’ αυτό και κλήθηκα να καταθέσω ως μάρτυρας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής. Πήγα και είπα όσα γνώριζα.

Για λόγους προσωπικής, κομματικής ή άλλης σκοπιμότητας, κάποιοι διαστρέβλωσαν όσα είπα και κυκλοφόρησαν τελείως διαφορετικά πράγματα από αυτά που κατέθεσα. Δεν σας κάνει εντύπωση ότι οι ανακρίβειες γράφτηκαν μόνο σε συγκεκριμένα blogs και κανένα έγκυρο Μέσο ενημέρωσης δεν έκανε τέτοιες αναφορές;

Marketing Week: Η ΕΔΕΕ έκανε πρόταση στην ΕΣΗΕΑ για κοινό μνημόνιο δεοντολογίας. Θεωρείτε ότι η κίνηση αυτή παρακινήθηκε από όσα συνέβησαν σε σχέση με σας; Ποια είναι η δική σας τοποθέτηση;

Γιώργος Φλέσσας: Η πρόταση της ΕΔΕΕ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αν τελεσφορήσει, για μένα θα είναι ένα θετικό βήμα. Δεν νομίζω όμως ότι είναι αυτό το πρόβλημα αυτήν τη στιγμή. Τα προβλήματα κατά τη γνώμη μου είναι δύο: πρώτο, η ανεπίτρεπτη απόπειρα να εμφανιστούν ως παράνομη και γκρίζα δραστηριότητα η εταιρική επικοινωνία και η καλλιέργεια της δημόσιας εικόνας των επιχειρήσεων προς τους stakeholders, πρακτικές που είναι διεθνώς καθιερωμένες και δεύτερο, ότι η ΕΣΗΕΑ πρέπει να δει «τα του οίκου της».

Δεν μπορεί να επιτρέπει σε δημοσιογράφους να είναι έμμισθοι στο δημόσιο, σε γραφεία τύπου υπουργείων, δημοσιών επιχειρήσεων, οργανισμών, δήμων κ.λπ. σε γενικές γραμματείες και σε κόμματα και να εγκαλεί άλλους για δεοντολογία.

Marketing Week: Εάν θεωρήσουμε ότι δια της CIVITAS πλήττεται συνολικά ο κλάδος των PR, θεωρείτε ότι η ΕΔΕΕ, ως το θεσμικό όργανο, έχει κάνει τις κινήσεις που θα έπρεπε για να προστατεύσει το επάγγελμα;

Γιώργος Φλέσσας: Θεώρησα καθήκον μου να ενημερώσω το Δ.Σ. της ΕΔΕΕ ότι επιχειρείται μια διαστρέβλωση επιζήμια, τόσο για τον κλάδο, όσο και την αγορά, προκειμένου να λάβει τα μέτρα που θεωρεί ότι προστατεύουν το κύρος των εταιρειών και των επαγγελματιών που είναι κάτω από την ομπρέλα της. Από εκεί και πέρα, η ΕΔΕΕ και ο τομέας Δημοσίων Σχέσεων έχει τα υπεύθυνα και αρμόδια όργανα που θα κρίνουν αν και πως θα υπερασπιστεί τις εταιρείες και τους επαγγελματίες, που θεωρεί ότι πλήττονται.

Marketing Week: Εσείς είστε ικανοποιημένος με αυτά που έγιναν από την πλευρά της ΕΔΕΕ μέχρι σήμερα;

Γιώργος Φλέσσας: Ο εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο.

Marketing Week: Τίθεται θέμα να βγει ή να αποχωρήσει η εταιρεία από την ΕΔΕΕ;

Γιώργος Φλέσσας: Φυσικά όχι. Δεν τίθεται και ούτε ετέθη ποτέ τέτοιο θέμα.

Marketing Week: Επιστρέφοντας στο θέμα των σχέσεων με τους δημοσιογράφους, θα ήθελα να σας ρωτήσω, επειδή έχει ακουσθεί ως μομφή, για τη συνεργασία σας με εταιρεία δημοσίων σχέσεων το 2008, την οποία διατηρεί γνωστή εν ενεργεία δημοσιογράφος. Συνάδει η σχέση αυτή με το καταστατικό της ΕΔΕΕ;

Γιώργος Φλέσσας: Το είπατε μόνη σας. Συνεργασθήκαμε με την εταιρεία About Media για έναν περίπου χρόνο, το 2008. Εάν υπήρχε παραβίαση της δεοντολογίας, υποθέτω ότι θα μας είχε εγκαλέσει επίσημα τότε η ΕΔΕΕ, κάτι που δεν έγινε. Τώρα, δύο χρόνια μετά… Εξάλλου, υπενθυμίζω ότι η About Media βραβεύθηκε στα Ermis PR Awards 2008, για δύο έργα της. Αν ετίθετο για την ΕΔΕΕ θέμα δεοντολογίας, φαντάζομαι ότι δεν θα τη βράβευε.
Marketing Week: Να θίξουμε και άλλο ένα θέμα, που αφορά στις σχέσεις σας με τον πολιτικό κόσμο, τα κόμματα. Είναι τελικά η Civitas μια «γαλάζια» εταιρεία;

Γιώργος Φλέσσας: Στο λογότυπό μας το βασικό χρώμα είναι το bluegreen, χρώμα που περιέχει ίση ποσότητα πράσινου και γαλάζιου. Η CIVITAS ιδρύθηκε το 1994. Από το 2000 και μετά είναι η μεγαλύτερη σε μέγεθος εταιρεία στον κλάδο. Θεωρώ περιττό να υπενθυμίσω ότι από το 1994 μέχρι το 2004, ήταν κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ. Τότε ήμασταν πράσινη εταιρεία;

Επομένως, η εταιρεία είχε ήδη μεγάλο μέγεθος, πολύ ισχυρό πελατολόγιο και βεβαίως, όσο μεγαλύτερη και ισχυρότερη είναι η εταιρεία σε πελατολόγιο και σε μέγεθος, τόσα περισσότερα πράγματα μπορεί να διεκδικεί. Επειδή κατά καιρούς έχουν ακουσθεί διάφορα, να σας πω ότι η συμμετοχή κρατικών έργων στα έσοδα της εταιρείας, στο μέσο όρο της πενταετίας, δεν ξεπέρασε ποτέ το 15%. Με την ευκαιρία όμως αναφέρω ότι η εμπειρία μας από τους κρατικούς λογαριασμούς, είναι ιδιαίτερα αρνητική. Πολύς κόπος, ελάχιστα περιθώρια κέρδους, τεράστια γραφειοκρατία, μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές.

Marketing Week: Το πιο πρόσφατο θέμα που ανέκυψε είναι η συμμετοχή σας στη εταιρεία ερευνών Focus. Ποιο είναι το θέμα στην περίπτωση αυτή;

Γιώργος Φλέσσας: Η συμμετοχή μας στη Focus ήταν και είναι απολύτως διαφανής. Δεν κρυφτήκαμε ούτε πίσω από offshore, ούτε πίσω από αχυρανθρώπους, όπως κάνουν άλλοι. Τηρήσαμε απολύτως όλες τις πρόνοιες και τις προϋποθέσεις περί αυτοτέλειας. Υπάρχει άλλωστε και η σχετική γνωμοδότηση 488 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους της 24/10/2006.

Η συμμετοχή μας στη Focus δεν προσκρούει σε κανέναν από τους όρους αυτής της γνωμοδότησης κι αυτό είναι στη διάθεση όποιου επιθυμεί να το διαπιστώσει. Τώρα μάθαμε ότι υπάρχει νέα γνωμοδότηση που με μία -κατά την άποψή μου- νομικώς ευάλωτη ερμηνεία αλλάζει αυτές τις προϋποθέσεις, εξυπηρετώντας άγνωστο ποιες σκοπιμότητες. Δυστυχώς αυτό είναι το ελληνικό κράτος.

Σε κάθε περίπτωση, εμείς πάντα θα είμαστε νόμιμοι. Θα συμμορφωθούμε με τα νέα δεδομένα, ακόμη κι αν δεν συμφωνούμε. Η Focus ήταν και είναι μία ανεξάρτητη εταιρεία και θα συνεχίσει να προσφέρει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες της.

Marketing Week: Η CIVITAS έχει αρκετή εξειδίκευση στη διαχείριση κρίσεων. Πώς θα διαχειριστείτε τη δική σας κρίση και ποιες αναμένετε να είναι οι συνέπειές της;

Γιώργος Φλέσσας: Κάθε κρίση είναι και μία ευκαιρία. Αυτό λέμε στους πελάτες μας, αυτό ισχύει και για μας. Θεωρώ ότι μέχρι στιγμής έχουμε πετύχει να περιορίσουμε τη ζημιά, καθώς εδώ και τρεις εβδομάδες που έχει προκύψει το θέμα, κανένα έγκυρο Μέσο ενημέρωσης, καμμία εφημερίδα, δεν έχει αναφερθεί ή αναπαράγει όσα ανυπόστατα δια φημών και υπαινιγμών προσπαθούν να εγείρουν κάποιοι συγκεκριμένοι εργολάβοι λάσπης. Τώρα αρχίζουμε να μετατρέπουμε την κρίση σε ευκαιρία.

Στις σχέσεις με τους πελάτες μας πιστεύω ότι θα βγούμε ωφελημένοι, διότι επιβεβαιώνεται με τον πιο ηχηρό τρόπο ότι κάνουμε τη δουλειά μας σε πολύ υψηλά επίπεδα επαγγελματισμού, συνέπειας και αποτελεσματικότητας. Κι αυτήν την εποχή αυτά είναι που ζητούν οι πελάτες μας από εμάς: επαγγελματισμό, συνέπεια και αποτελεσματικότητα.

Marketing Week: Ποιο είναι κατά την άποψή σας το κυριότερο ζήτημα για τον κλάδο των Δημοσίων Σχέσεων σήμερα στην Ελλάδα;

Γιώργος Φλέσσας: Σε παγκόσμιο επίπεδο, όταν υπάρχει οικονομική ύφεση και κρίση, οι Δημόσιες Σχέσεις κερδίζουν έδαφος. Οι πελάτες βλέπουν τα πλεονεκτήματα των δημοσίων σχέσεων σε σχέση με άλλες λειτουργίες της επικοινωνίας και τα αξιοποιούν στο έπακρο. Εδώ, αυτό δεν συμβαίνει καθόλου στο βαθμό που θα έπρεπε. Γιατί; Διότι ο κλάδος δεν ωρίμασε, δεν έχει πείσει όσο θα έπρεπε τα τελευταία χρόνια. Οι πελάτες δεν πρόκειται να έρθουν απλώς επειδή κάνουμε PR ή επειδή έχουμε όνομα ή επειδή είμαστε μεγάλοι.

Οι πελάτες -ιδίως τώρα- χρειάζονται συγκεκριμένες λύσεις στα προβλήματα που δεν τους αφήνουν να κοιμηθούν το βράδυ. Χρειάζεται να τους εξηγήσουμε, να εντοπίσουμε εμείς για λογαριασμό τους τα ζητήματα που θα προκύψουν και να προτείνουμε λύσεις. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει να διαθέτουμε γνώσεις, πείρα και στελέχη, των οποίων η συλλογική δημιουργική σκέψη θα βρει τις κατάλληλες απαντήσεις.

Στην Ελλάδα, οι περισσότερες εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων παραμένουν προσωποκεντρικές. Δεν δημιουργήθηκε, πλην εξαιρέσεων, μια ισχυρή γραμμή στελεχών πρώτης γραμμής εντός των εταιρειών, ηγετικές ομάδες που να μπορούν να ανταποκριθούν αυτόνομα στις προκλήσεις.

Στη CIVITAS κινηθήκαμε διαφορετικά όλα αυτά τα χρόνια. Επενδύσαμε σε στελέχη πρώτης γραμμής στο Ντίνο Αδριανόπουλο, στην Πανδώρα Λυκούρη, στην Αρετή Γεωργιλή, στον Πάνο Τσιρίδη, στην Ερασμία Σταυροπούλου και δημιουργήσαμε μια ηγετική ομάδα υψηλών προδιαγραφών. Η ομάδα αυτή διαθέτει γνώσεις, συνθετική σκέψη και εμπειρία ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε πολύπλευρες προκλήσεις, να βρει δημιουργικές λύσεις σε κάθε πρόβλημα. Κι αυτό είναι που θέλουν οι πελάτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου